Sivu 1/1

Kajakkien kuljettamisesta auton sisällä..

Lähetetty: 6.12.2012 23:15
Kirjoittaja AnttiP
Näin varsinkin uimahallikaudella moni kuljettaa kajakkeja henkilöauton sisällä. Ei siinä etteikö porukka tätä harrastaisi myös kesäkaudellakin.

Siinä kun seuraavan kerran heität kajakin auton perälle niin mietippä seuraavaa asiaa. Mitä jos joku ajaa auton perääsi vaikka 40 km/h nopeudella, jolloin auton perä painuu kasaa 30-50 cm?

Pelipaatin perä on auton takakontin luukussa kiinni ja keula vastaa kuljettajan istuimen selkänojaan kiinni, niin mitä tuo 30-50 cm tilan pieneneminen tarkoittaa?

Sen verran kovaa tekoa nuo paatit on, että ikävästi saattaa käydä jo pienissä nopeuksissa, saati sitten maantienopeuksissa. Toki hieman parempi tilanne jos kajakin voi asetella apukuskin puolelle, jolloin on valittavissa repsikan penkin pitäminen tyhjänä tai kaverin selkärangan katkaisemisen riskin ottaminen.

Näitä tapauksia en tiedä koskaan oikeasti tapahtuneen, mutta jotta sitä ensimmäistäkään ei tulisi (ainakaan ilman tietoista riskin ottamista), niin pistäkääpä asia harkintaan ja koputtakaamme puuta.

-Antti

Re: Kajakkien kuljettamisesta auton sisällä..

Lähetetty: 7.12.2012 20:36
Kirjoittaja KaitsuH
Jou!

Asiasta luulis olevan ihan oikeaa tietoakin, kun nykyään joka toisella ihmisellä tuntuu olevan jotain perkeleen isoja koiran rakkeja, yleensä vielä useita, ja niitä varten farmariauton perässä joku häkki. Jos nää olis kauhean iso riski, luulisin siitä jo kuullun. Luulis ainakin, että näitä asioita on jotenkin mietitty autoja suunniteltaessa, kun farmariautot on kyllä tarkoitettu juuri isomman tavaran kuljettamiseen.

Mutta tärkeää on kyl aina kiinnittää pelipaattikin. Olis ainakin...

Re: Kajakkien kuljettamisesta auton sisällä..

Lähetetty: 9.12.2012 10:28
Kirjoittaja mikktaho
Noi oikeat koiran häkit on yleensä kiinnitetty auton rakenteisiin ihan kunnolla. Juurikin tästä esiin nostetusta syystä. Nuo takapenkin kohdilla olevat verkot sen sijaan ei pääsääntöisesti näytä järin vahvoilta. Toki näitäkin on eri automalleissa valtavan paljon erilaisia, eli osa saattaa olla ihan oikeasti turvallisia ja osa ei.

Näin joskus videon, missä kolaritilanteessa sellainen perinteinen peltinen työkalupakki lähti aika liukkaasti liikkeelle takalaatikosta. Se takapenkin selkännoja oli aika paperia sen edessä. Tästä videon näkemisestä on jo aikaa, eli voisi kuvitella että se selkänojan rakenne olisi myös vahvistunut aikojen saatossa. Siltikin ne irtonaiset varusteet on aika riskaabeleja autossa kuin autossa.

Re: Kajakkien kuljettamisesta auton sisällä..

Lähetetty: 9.12.2012 14:34
Kirjoittaja KaitsuH
mikktaho kirjoitti:Noi oikeat koiran häkit on yleensä kiinnitetty auton rakenteisiin ihan kunnolla. Juurikin tästä esiin nostetusta syystä. Nuo takapenkin kohdilla olevat verkot sen sijaan ei pääsääntöisesti näytä järin vahvoilta. Toki näitäkin on eri automalleissa valtavan paljon erilaisia, eli osa saattaa olla ihan oikeasti turvallisia ja osa ei.

Näin joskus videon, missä kolaritilanteessa sellainen perinteinen peltinen työkalupakki lähti aika liukkaasti liikkeelle takalaatikosta. Se takapenkin selkännoja oli aika paperia sen edessä. Tästä videon näkemisestä on jo aikaa, eli voisi kuvitella että se selkänojan rakenne olisi myös vahvistunut aikojen saatossa. Siltikin ne irtonaiset varusteet on aika riskaabeleja autossa kuin autossa.
Antti taisi tuossa ylempänä tarkoittaa vähän toisenlaista riskiä kuin irtotavaroiden lentäminen. Tais olla kyseessä joku peräänajoskenaario, jolloin takapaksissa olevat kiinnitetytkin tavarat työntyisivät etupenkkiläisten niskaan. Itte epäilen, että tällainen vaara on otettu autojen suunnittelussa huomioon. Muutoin kyllä ainakin vakuutusyhtiöt olisivat jo älähtäneet isojen tavaroiden kuljettamisesta.

P.S. Kivaa on. Aura-auto murjoi just äsken Avensiksen kyljen solmuun. Menikin melkein kaksi vuotta, kun aura-auto teki saman tempun. No, kuski pakeni (taas) paikalta, oli sen verran jurrissa.

Re: Kajakkien kuljettamisesta auton sisällä..

Lähetetty: 9.12.2012 19:09
Kirjoittaja AnttiP
Joudun kyllä sanomaan Kaitsu, että vaikka olet käytännössä aina oikeassa niin..

Yksinkertaiset fysiikan lait on tässä nyt vaan aika tylyjä. Autojen keulat (etenkin) ja perät on tehty "pehmeiksi" ottamaan mahdollisessa törmäystilanteessa energiaa vastaan ja siten vaimentamaan suurimpia kiihtyvyyksiä, joilla on muita ongelmallisia sivuvaikutuksia.

Lisäksi on aika hankalaa tehdä sellaista auton perää, että siihen kestää ajaa 80 nopeudella ilman kasaan painumista. Ainakin omassa autossani jos kajakin laittaa sisälle, niin se mahtuu juuri ja juuri siten että kajakin toinen pää on jomman kumman etuistuimen selkänojassa kiinni toisen pään ollessa luukussa kiinni. Peräänajotilanteessa ei ko. penkin etupuolella ole todellakaan kiva olla, saati sitten jos joutuu jääkiekkotermein sandwichiin, elikkäs ketjukolariin jossa pusut tulee kahdesta suunnasta.

Mutta ei tästä asiasta tarvitse tämän enempää väitellä, jokainen tekee kuten parhaaksi itse näkee. Mun on pitkään pitänyt asiasta laittaa viesti mutta koskaan koneella ollessa ei ole tämä ollut mielessä. Nyt sattui muistumaan..

Mutta kuunnelkaamme tässä myös mahdollista kanssamatkustajaa, eli jos hän ei halua kajakkia selkänsä taakse niin viskataan kajakki ja/tai kyytiläinen katolle (tai sitten se Lantto & Moppi -tyylinen hinaus).