Talvi on vielä käynnissä, mutta mieli on jo keväässä. Joten ajattelin kysellä gurujen mielipiteitä ja kokemuksia.
Käytättekö eri pituisia meloja laskuhommissa, kuin freestylessä? Jos jaa - minkälaisia pituuseroja teillä meloissa on?
Laskukajakkihan on hivenen pitempi ja nopeampi, joten tuntuisi luonnollisemmalta, jos melakin olisi sitten myös vähän pitempi.
Mut vastauksia odotellessa.
Melan pituus laskumela vs. f-style
Valvojat: mikktaho, AnttiP, ville
Re: Melan pituus laskumela vs. f-style
Wernerin sivuilla oli ennen vanhaan taulukko tähän ja sen mukaan laskumela oli 3 cm pidempi kuin pelimelontaa tarkoitettu mela.
Wernerin normi on ok ja suoravartisissa skaalaus on noin, mutkissa ei välttämättä.
Vertaan laskumeloina AT2 194 cm vs Core Kirri 195,5 cm mutkia. AT olisi tossa mitassa mulle 3-5 cm optimia liian lyhyt, kun taas Kirrillä olen sujuvasti melonut pidempää lenkkiä merellä. Se vois olla lyhyempi johtuen pääasiassa mutkien sijoittelusta / omasta liikkuvuuden puutteesta. Olkapäät hyppii kuopissaan kun yrittää jotain liikkeitä altaalla. Joskus meloin Galan jyrkkämutkaisella 188 cm melalla, joka loi itseluottamusta koska siinä oli hyvät kahvat eskimoihin ja spurtteihin.
Vertaan laskumeloina AT2 194 cm vs Core Kirri 195,5 cm mutkia. AT olisi tossa mitassa mulle 3-5 cm optimia liian lyhyt, kun taas Kirrillä olen sujuvasti melonut pidempää lenkkiä merellä. Se vois olla lyhyempi johtuen pääasiassa mutkien sijoittelusta / omasta liikkuvuuden puutteesta. Olkapäät hyppii kuopissaan kun yrittää jotain liikkeitä altaalla. Joskus meloin Galan jyrkkämutkaisella 188 cm melalla, joka loi itseluottamusta koska siinä oli hyvät kahvat eskimoihin ja spurtteihin.
En guru ole, mutta Pernoolla puljatessa käytän suoravartista kevyttä melaa, joka säästää olkia. Laskiessa pari senttiä pidempää &hieman isolapaisempaa ergovartista. Ero on melko huima; kombinaatio parempi ergonomia(, jolla repiä olkansa), isompi lapa(, jolla repiä olkansa) &pari senttiä lisää (, joilla repiä olkansa) tuotaa hirmuisesti enemmän energiaa, kun sitä tarvitsee. Pernoolla taasen pelimelalla saa lisää haastetta turvallisesti, ilman, kuitixi astikaan meloessa, suurta vaaraa olkien loukkaantumisesta.
Kannattaa esim Wernereissä ottaa huomioon että mutkien paikat siirtyvät aina lähemmäs lapoja mitä pidempi mela. Tämä tekee pitkällä melalla melomisesta hieman hankalampaa, joten suoravartinen on varmaan hyvä vaihtoehto harkittavaksi. Pidemmällä lavalla saa enemmän voimaa kääntää laskupaattia ja enemmän ulottuvuutta juuri buuffeihin ja muihin kriittisiin tilanteisiin. Tietenkin isompi mela vaatii enemmän voimaa ja kuntoa. Esimerkiksi joskus icebreakissä on ollut pakko vaihtaa pelimelaan koska ei hartiossa riittäneet kierrokset isommalla melalla. Pelimelonnassa tosissaan olkapäät aika kovilla, mutta laskumelonnassa ne eivät isosta melasta kipeydy. Suurimmaksi osaksi olen melonut laskupaattia 194 pituisella pelimellalla ja ei siitä ole mitään valittamista. Nykyään kun on tasaiset tulot on erillinen laskumelakin ja kyllähän siitä pienen edun saa omaan melontaan, muttei se myöskään mitään ihmeitä tee ja jos laskupaatilla melominen rajoittuu muutamaan kertaan kesässä eri mela todennäköisesti vain sekoittaa pakkaa ja on enemmän haitaksi kuin hyödyksi.
Melat ovat siis wernenrin mutkat: tuplatimantti 194cm Wernerin stikine 197
Ja wernerin splittimela
Melat ovat siis wernenrin mutkat: tuplatimantti 194cm Wernerin stikine 197
Ja wernerin splittimela