Pernoonkoskien koskikunnostus

Koskimelonnan yleinen keskustelu

Valvojat: mikktaho, AnttiP, ville

Avatar
Jukka
Viestit: 482
Liittynyt: 15.12.2006 19:30

Pernoonkoskien koskikunnostus

Viesti Kirjoittaja Jukka »

Pernoonkoskien kalataloudelliset koskikunnostussuunnitelmat ovat nyt valmistuneet. Suunnitelmat on luettavissa osoitteessa http://www.korkeakoski.fi/fi/tiedostot/ ... unnitelmat.
Suunnitelma on jaettu kahteen osaan: Vääränkosken kunnostussuunnitelma ja Pernoon alakoskien kunnostussuunnitelma.
Antti Paavilainen, Hanna Sivén ja minä kävimme useita neuvotteluja suunnitelman laatijoiden kanssa. Keskityimme pelkästään melonnan huomioimiseen suunnitelmassa. Emme esim. luontoarvoihin. Tavoitteena oli rajoittaa pohjamuokkaukset melontapaikkojen ulkopuolelle ja osoittaa myös mahdollisia melontapaikkoja, joita voitaisiin parantaa pohjaa muokkaamalla. Periaatteessa pääsimme yhteisymmärrykseen näistä alueista. Pikavilkaisu suunnitelmaan näyttää, ettei kaikkia sovittuja asioita ole kuitenkaan huomioitu suunnitelmassa. En ole vielä ehtinyt lukenut tekstiä läpi, joten tarkemmin en osaa asiasta vielä sanoa. Käymme suunnitelman Antin ja Hannan kanssa tarkasti läpi ja valmistelemme vielä virallisen lausunnon, kun sitä ilmeisesti lähiaikoina tullaan pyytämään.

Nyt on kaikilla mahdollisuus tutustua suunnitelmaan ja lausua siitä mielipiteensä. Vaikka suunnitelma herättää suuria tunteita, toivon että pyrittäisiin pysymään asiallisina. Asiallisista, perustelluista mielipiteistä ja hyvistä ideoista on meille hyötyä lausuntoa laatiessa. Kirjoitelkaa niitä tänne tai pitempiä tekstejä voi lähettää meille sähköpostilla.
Jouni
Viestit: 528
Liittynyt: 12.12.2006 18:49

Viesti Kirjoittaja Jouni »

Varsin mielenkiintoiset suunnitelmat. Äkkilukemalta voi vaikuttaa siltä, että tämähän on varsinainen onnenpotku koskimelojille. Siinä on kyllä mahdollisuuksia parantaa melontapaikkoja, mutta myös mahdollisuus huonontaa niitä. Mukana ollut koskimelojien työryhmä onkin tehnyt hyvää työtä mukanaolollaan ja tärkeää olisikin olla loppuun asti mukana hankkeessa. Koska kyseessä lienee merkittävin koskimelontaan vaikuttava koskikunnostushanke ainakin Etelä-Suomessa, niin mielestäni tähän tulisi saada apua ja taloudellista tukea (Soutu-ja ) Kanoottiliitolta. Taloudellinen tuki lähinnä käytännön rakennustyötä valvomaan ja ohjaamaan nimetylle henkilölle/henkilöille. On jo aikaisemmissa hankkeissa todettu, että paikallolo rakennustyön aikana on välttämätöntä, jotta toivottu lopputulos voidaan saavuttaa. Valvontatyö tulisi mahdollisesti hajauttaa useille henkilöille siten, että aina tarvittaessa olisi joku läsnä. Työt tehtäneen kesäaikana, jolloin saattaa olla mahdollista hyödyntää vuosiloma-aikoja. Maksettava tuki voisi olla vähintään matkakustannukset ja veroton päiväraha. Miksei se voisi olla valvontapalkkiokin? Voisiko tähän tehtävään löytyä yksi henkilö koko ajaksi? Joka tapauksessa valvonta- ja ohjaustyö on huolella suunniteltava etukäteen, kun vain töiden aikataulu selviää. Ja ennen muuta niitä asiantuntevia lausuntoja suunnitelmasta ja toteutuksesta koskimelonnan kannalta tarvitaan.
Muuten nuo selostusten melontakohteiden liitekartat puuttuivat tuosta linkistä. Nehän on aikaisemmin esitelty, mutta millaisina ne on nyt viimeksi esitelty suunnittelukokouksissa?
Avatar
AnttiP
Viestit: 1184
Liittynyt: 11.12.2006 19:54
Paikkakunta: Nurmijärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja AnttiP »

Linkin takana olevista suunnitelmista näyttää tosiaan puuttuvan osa liitetiedostoista, joista ainakin liite "Melonnalle tärkeät kohteet ja melojien kulkureitit" kiinnostaa melojia.

Linkitän em. tiedoston tänne sivulle lähipäivinä (liite on meidän tekemä aluekartta muutamine selityksineen).

Tutustukaa suunitelmiin. Jos kommentit tms. kohdistuvat selkeästi jompaan kumpaan suunnitelmaan, niin käyttäköömme suunnitelmista jotain nimiä tyyliin Vääränkosken suunitelmat ja alakoskien suunnitelmat niin on kaikkien helpompi seurata keskustelua.
Viimeksi muokannut AnttiP, 13.9.2011 13:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
AnttiP
Viestit: 1184
Liittynyt: 11.12.2006 19:54
Paikkakunta: Nurmijärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja AnttiP »

Perinteisesti valvonta- ja ohjaustyön kustannukset kuuluvat lähtökohtaisesti rakennuttajan hoidettaviksi, asiasta on syytä ainakin neuvotella että kohtuulliset korvaukset tuosta saisi hankkeeseen liittyen. Tarvittaessa täydentäviä osia voisi yrittää saada joiltain muilta tahoilta, esim. melonnan kattojärjestöltä.

Tärkeä asia sinänsä, koska jos kaivinkoneet tekevät töitä tärkeillä melontapaikoilla, on siellä oltava valvomassa "jokaista kiven siirtoa". Eli tähän pitää pystyä sitouttamaan henkilö(itä).
Kaitsu
Viestit: 442
Liittynyt: 13.12.2006 18:37
Paikkakunta: Hki

Kanoottiliitto on mukana

Viesti Kirjoittaja Kaitsu »

Kerätään tähän kommentteja asiasta. Kanoottiliitto on mukana viemässä melojien viestiä eteenpäin.
Kaitsu L
janne
Viestit: 44
Liittynyt: 11.1.2007 8:11

Viesti Kirjoittaja janne »

Ompa mittava projekti jossa pilee mahdollisuus tai synkkyys. Nyt kun tulee itekin melottua kyseisissä paikoissa asia kiinnostaa. Melojien parannusesitykset on mielestäni hyviä. Pidän parhaimpina kehitettävinä paikkoina Tormivirtaa ja Tukkiränniä. Suunnitelmassa esitetyillä muutostöillä tukkiränniin ja pyykinkoskeen laskee virtaama huomattavasti tukkirännin stoppariin. Kuitenkin kuten melojat on esittäneet kiviohjurilla ja stoppria syventämällä on mahdollisuudet saada helmi aikaan. Tormivirran osalta muutostyöt nostavat virtaamaa "pääuomaan" jossa peli aallot ovat kaikilla virtaamilla. Tämä voi parantaa kosken melonnallisuutta, mutta jos niskan alueen mataloittamista tehdään liian pitkälle jolloin virtaus sekoittuu 1 honton yläpuolella voi seuraukset olla ikäviä kaikkiin aaltoihin. Melojien esittämä 3 aallon akanvirran veden turvaaminen on tärkeä pointti. Esittäisin lisänä akanvirran "rauhoittamisen" tutkimista yläpuolen virtaamaa säätämällä sekä akanvirran alapuolisen osan kehittämistä siten että aallon viereen pääsisi melomalla takaisin. Tämä tehtiin Kermalla rakentamalla kivistä akanvirtoja joita hyväksi käyttäen pääsee takaisin ylös. Tämä olisi mahdollista myös Tormilla vaarantamatta peli aaltojen toimivuutta.

Kun se hetki koittaa jolloin kaivinkoneen tela rikkoo veden pinnan koskilla on tärkeetä olla passissa melantapaikkojen äärellä. Ilman melontakokemusta ja näkemystä koskista ei synny keneltäkään helmi honttoja tai aaltoja eli koneenohjaajalle tulee pystyä näyttämään kiven tarkkuudella mitä melontapaikkaan tehdään.



Tässäpä jotain pohdintoja

Janne Varonen
Avatar
AnttiP
Viestit: 1184
Liittynyt: 11.12.2006 19:54
Paikkakunta: Nurmijärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja AnttiP »

Tässä vihdoin tuo liitetiedosto

poistettu tiedosto/linkki [2,2 Mt]

Tutustukaa hyvät lajitoverit näihin materiaaleihin, tärkeästä asiasta kyse.

-AnttiP

edit 28.9.2011: Kartat ylä- ja alaosasta (vanha isokokoinen liite poistettu palvelimelta) / AnttiP

Linkit karttoihin

Yläosa: http://www.kohinaa.com/tiedostot/pernoo ... ylaosa.pdf [396 kt]

Alaosa: http://www.kohinaa.com/tiedostot/pernoo ... alaosa.pdf [412 kt]
Viimeksi muokannut AnttiP, 28.9.2011 21:09. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
janne
Viestit: 44
Liittynyt: 11.1.2007 8:11

Viesti Kirjoittaja janne »

Tormivirtako ei ole merkittävä melontapaikka kartan mukaan!!?? Ei helvetti, tämä pitää vaatia ehdottomasti lisäyksenä karttaan. Kun virallisen asiakirjan tarkentavassa karttapiirroksessa ei ole yksilöity tiettyä kohdetta on asiasta turha kitistä jälkikäteen.

Kunnostukseen vielä lisäyksenä: kannattaisko kinkkupingon alapuolella olevaa kivikkoa perata syvemmäksi melontapaikan alapuolelta ja pidentää akanvirtaa kivirakennelmilla jotka mahdollistavat takaisin melomisen alempaa. Stopparin välittömästi alapuolelle ei kannata tehdä mitään muutoksia jottei virtaus muutu liikaa.

Janne Varonen
Avatar
AnttiP
Viestit: 1184
Liittynyt: 11.12.2006 19:54
Paikkakunta: Nurmijärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja AnttiP »

Torminvirta (Myllykoski) on tärkeä melontakohde. Sinne ei ole kunnostustöitä suuntautumassa siten, että niillä olisi vaikutusta 1.-4. aaltoihin. En muista nyt miten tuohon karttaan merkitty mutta pitää katsoa kun pääsen illalla koneelle, sillä myös kunnostusalueiden ulkopuoliset tärkeät melontapaikat on syytä olla kartalla merkattuna.

Pari vuotta sitten alustavissa suunnitelmissa tilanne oli toinen; tuolloin oli jopa padon osittainen purkaminen paperilla, mutta tällaisesta on luovuttu (ei tulisi saamaan lupaa, koska joen haarojen keskinäisiä virtaussuhteita ei saa muuttaa).

-AnttiP
KaitsuH

q

Viesti Kirjoittaja KaitsuH »

Ainakin se on aika ehdotonta, että siellä seisoo koko operaation ajan joku meloja passissa. Minua kyllä hieman huolestuttaa, kun Torminvirran padon kiviin on merkkimaaleilla ruiskittu uusiakin merkkejä, joita ei vielä pari vuotta sitten ollut. Mitähän lie suunnittelevat.
Avatar
AnttiP
Viestit: 1184
Liittynyt: 11.12.2006 19:54
Paikkakunta: Nurmijärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja AnttiP »

Maalimerkinnät saattavat liittyä kovin moneen asiaan, esim. maanmittauksen ilmakuvauksiin tai jos siellä on muita kiintopisteitä (joita käytetty niiden mökkien rakentamiseen).


Mutta tosiaan passimies melojista; Tämä on tärkeimpiä asioita, tästä pitää saada kirjaus hankkeeseen.

Onko muita huomioita tullut suunnitelmista?
Avatar
AnttiP
Viestit: 1184
Liittynyt: 11.12.2006 19:54
Paikkakunta: Nurmijärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja AnttiP »

Tänään MTV3:lla 45 minuuttia; Kemijoki (ei Kymijoki). Kannattaa katsoa, saattaa olla hyvää tietoa uudesta lainsäädännöstä jne. Ja tietysti Kemijoella melovia/asuvia jne. kiinnostaa erityisestikin.
Avatar
Jukka
Viestit: 482
Liittynyt: 15.12.2006 19:30

Viesti Kirjoittaja Jukka »

Antti on laittanut sivuille vain Pernoon eteläosia koskevan kartan. Toimitan Antille oikean kartan sivuille laitettavaksi. Kunnostushanke on jaettu kahteen osaan ja siksi karttakin on kahdessa osassa.
Avatar
AnttiP
Viestit: 1184
Liittynyt: 11.12.2006 19:54
Paikkakunta: Nurmijärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja AnttiP »

Jukka kirjoitti:Antti on laittanut sivuille vain Pernoon eteläosia koskevan kartan. Toimitan Antille oikean kartan sivuille laitettavaksi. Kunnostushanke on jaettu kahteen osaan ja siksi karttakin on kahdessa osassa.
Tässä linkit karttoihin

Yläosa: http://www.kohinaa.com/tiedostot/pernoo ... ylaosa.pdf [396 kt]

Alaosa: http://www.kohinaa.com/tiedostot/pernoo ... alaosa.pdf [412 kt]
Jouni
Viestit: 528
Liittynyt: 12.12.2006 18:49

Viesti Kirjoittaja Jouni »

Noista kartoistahan voisi tulostaa melontaspottikartat Kontin seinälle. Ja vaikka nuo kunnostussuunnitelmat, niin saadaan iltapuuhiksi jotain tärkeää ja järkevää keskustelunaihetta.
Vastaa Viestiin