Paatin oikea koko?
Valvojat: mikktaho, AnttiP, ville
Paatin oikea koko?
Terve!
Hain tuossa eilen yhdeltä ystävälliseltä kanssamelojalta paatin lainaan. Speksien mukaan se on mulle jonkin verran liian pieni. Samoin oli viime la melottu paatti hallilla (pyranha Molan M-kokoisena).
Onko jotain hyvää ohjenuoraa, miten pystyy määrittelemään paatin sopivuuden? Nuo mainitut painoluokatkin on kuitenkin kohtuullisen väljiä, toki hieman valmistajasta riippuen. Eli onko kajakeissa jotain "vesilinjaa", millä sen pitäisi vähintään kellua, kun on sopivan kokoinen meloja päällä kamoineen?
Kuulin/luin jostain myös linjauksen, että kokenut meloja voi valita paatin jossa meloja paino osuu suosituksen ylärajalle ja vastaavasti aloittelijalle sopisi paremmin paatti, jossa melojan paino on suosituksen alarajalla? Ajatuksia tästä?
Hain tuossa eilen yhdeltä ystävälliseltä kanssamelojalta paatin lainaan. Speksien mukaan se on mulle jonkin verran liian pieni. Samoin oli viime la melottu paatti hallilla (pyranha Molan M-kokoisena).
Onko jotain hyvää ohjenuoraa, miten pystyy määrittelemään paatin sopivuuden? Nuo mainitut painoluokatkin on kuitenkin kohtuullisen väljiä, toki hieman valmistajasta riippuen. Eli onko kajakeissa jotain "vesilinjaa", millä sen pitäisi vähintään kellua, kun on sopivan kokoinen meloja päällä kamoineen?
Kuulin/luin jostain myös linjauksen, että kokenut meloja voi valita paatin jossa meloja paino osuu suosituksen ylärajalle ja vastaavasti aloittelijalle sopisi paremmin paatti, jossa melojan paino on suosituksen alarajalla? Ajatuksia tästä?
Viimeksi muokannut mikktaho, 6.2.2013 12:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Paatin oikea koko?
Kyl sie Mikko oot aika lailla mojovissa eskimoharjoituksissa, jos m-koon paatilla koskeen lähdet! Uimahalliharjoituksissa toki mukava.
Kannattaa valita itselleen sopivan kokoinen venho. Esim. itse pitkänä mutta alle 100-kiloisena (jopa alle 90-) kuikerona olen ollut hieman valintaongelmissa. Vaikka voimaa onkin kertynyt melko paljon, läski ei tartu sitten millään. Yleensä Ameriikan veneiden suurimmat koot ovat yli 100-kiloisille, keskikokoiset 70-80-kiloisille. N. 90-kiloiset saavat hankkia kajakkinsa muualta. Tästä syystä meloin pari vuotta Fuse 56:lla, koska se oli mun kokoiselle parempi ihan puljausmelontaankin kuin mikään L-koon oikea freestylevene. Pyranhan L-Jedi ratkaisi ongelman.
Paatin merkillä ei ole ollenkaan niin paljon väliä kuin oikealla koolla, tai sillä, että vene sopii juuri melojalleen.
Kannattaa valita itselleen sopivan kokoinen venho. Esim. itse pitkänä mutta alle 100-kiloisena (jopa alle 90-) kuikerona olen ollut hieman valintaongelmissa. Vaikka voimaa onkin kertynyt melko paljon, läski ei tartu sitten millään. Yleensä Ameriikan veneiden suurimmat koot ovat yli 100-kiloisille, keskikokoiset 70-80-kiloisille. N. 90-kiloiset saavat hankkia kajakkinsa muualta. Tästä syystä meloin pari vuotta Fuse 56:lla, koska se oli mun kokoiselle parempi ihan puljausmelontaankin kuin mikään L-koon oikea freestylevene. Pyranhan L-Jedi ratkaisi ongelman.
Paatin merkillä ei ole ollenkaan niin paljon väliä kuin oikealla koolla, tai sillä, että vene sopii juuri melojalleen.
Jeps, ei oo tarkoitus tuolla M-kokoisella paatilla suunnata koskiin eskimoharjoituksiin
Vaikka kieltämättä ne vois sopia tän hallikauden eskimotreenien jatkoksi hyvin.
Juurikin tuo ns. oikea koko on hakusessa
L-koon Jed tuntui minunkin alla hyvältä, kun hallissa sitä koitin. Mutta onko se oikean kokoinen minulle? Mahtunen suunnilleen tuohon Pyranhan suositukseen melontakamppeilla.
Samaan ketjuun sopinee suosituksia tuonne malliston yläpään melojille sopivista paateista

Juurikin tuo ns. oikea koko on hakusessa

Samaan ketjuun sopinee suosituksia tuonne malliston yläpään melojille sopivista paateista

Uusin ja isoin malli Pyranhalta, Wavesportilta, Daggerilta tai Jacksonilta niin pitäis toimii...sitten suihkuttelet siihen paatin pinnalle ultraeverdry:ta ja voitat kuitupaatit nopeudessa
http://www.youtube.com/watch?v=IPM8OR6W6WE
http://www.youtube.com/watch?v=IPM8OR6W6WE
Wau! Nyt tiedän, millä voitan 
Mikä tuo Jacksonin tilanne on? Siihen tuntuu monella olevan viha-rakkaussuhde?
Ehkäpä tää talvi ja melomattomuus saa miettimän asioita liian syvällisesti paatin valinnan suhteen.

Mikä tuo Jacksonin tilanne on? Siihen tuntuu monella olevan viha-rakkaussuhde?
Ehkäpä tää talvi ja melomattomuus saa miettimän asioita liian syvällisesti paatin valinnan suhteen.
Aika magee toi ultrahomma. kauankohan se kestää ennenku se kuluu pois?
-Antere
Tuommoinen vastaus löytyi valmistajan sivuilta:tapio kirjoitti:Aika magee toi ultrahomma. kauankohan se kestää ennenku se kuluu pois?
How long will Ultra-Ever Dry coating last?
Answer: Environmental conditions will affect duration and these can vary. Abrasion is the leading cause of reduction in the superhydrophobic coating’s life. Under non-abrasive, static conditions, you should expect to see many years of outdoor service. Indoor applications will exceed that of outdoor applications.
http://www.spillcontainment.com/everdry
Ja halpaakin kuin saippua:
http://www.ultraeverdrystore.com/

Pitäisköhän tilata Kohinalle kokeeksi tuollainen 30 gallonan pönttö? Sillä hölvättäis kajakkien pohjat. Jokohan viho viimein alkais porukalla spinnit pyöriä Tormin aalloissa?
Otetaan saman tien toi 55 gallonaa. Rapiat 25 000 taalaa, eiks siellä viime vuodelta pyörinyt jotain löysää rahaa? Samalla vois suihkia kontin seinät tuolla mömmöllä.KaitsuH kirjoitti:Pitäisköhän tilata Kohinalle kokeeksi tuollainen 30 gallonan pönttö? Sillä hölvättäis kajakkien pohjat. Jokohan viho viimein alkais porukalla spinnit pyöriä Tormin aalloissa?