Varoitus: Vanhankaupunginkoski länsihaarassa vaijereita
Valvojat: mikktaho, AnttiP, ville
Varoitus: Vanhankaupunginkoski länsihaarassa vaijereita
Janne Varonen ilmoitti:
Melojat VAROITUS!! Kävin melomassa vanhiksella. Itähaara hyvässä kunnossa. Olin menossa laskemaan putousta ja huomasin dreijan kohdalla joessa 2 vaijeria jotka onneksi välillä näkyi pinnalla. Sain tietoon, että kaupungin liikuntavirasto on asentanut vaijerit kalastajien takia, koska alue on rauhoitettu. Olen asiasta tänään yhteydessä liikuntavirastoon vaijerien poistamiseksi. Levittäkää tietoa koska vaijerit ovat hengenvaaralliset!!!!!
Melojat VAROITUS!! Kävin melomassa vanhiksella. Itähaara hyvässä kunnossa. Olin menossa laskemaan putousta ja huomasin dreijan kohdalla joessa 2 vaijeria jotka onneksi välillä näkyi pinnalla. Sain tietoon, että kaupungin liikuntavirasto on asentanut vaijerit kalastajien takia, koska alue on rauhoitettu. Olen asiasta tänään yhteydessä liikuntavirastoon vaijerien poistamiseksi. Levittäkää tietoa koska vaijerit ovat hengenvaaralliset!!!!!
Re: Varoitus: Vanhankaupunginkoski länsihaarassa vaijereita
Lisätty etusivullekkin.
Päivittäkää infoa vaikka tähän ketjuun, kun tulee lisätietoja vaijereiden poistamisesta.
Päivittäkää infoa vaikka tähän ketjuun, kun tulee lisätietoja vaijereiden poistamisesta.
Edit. linkki lisätty. kiitos.
Älä laita akvarioon kiehuvaa vettä.
Ilmoitin Vaijereista Helsingin kaupungin liikuntaviraston merelliseen yksikköön. Puhelun vastaanottaja lupasi olla yhteydessä, kun on ilmoittanut asiasta kalatalouspäällikölle ja kysynyt onko nämä todellakin kaupungin asentamat vaijerit. Toin esille vaijerien hengenvaarallisuuden koskimelojille sekä sen, että ne estävät alueen melonnallisen virkistyskäytön. Ei ole vielä kuulunut mitään, mutta tiedustelen asiaa uudelleen huomenna jos mitään ei kuulu. En pitäsi huonona jos asian tiimoilta muutkin ottaisivat yhteyttä kaupungin suuntaan lisä painoarvon saamiseksi.
Vaikka meriveden korkeus oli +30 näytti dreijakin murtuvan aika-ajoin. Kun vähän virtaama nousee niin sekin toimii, kunhan vaijerit vaan saadaan pois. Torstaina ois tarkoitus mennä melomaan toivottavasti putousta ilman vaijereita.
Vaikka meriveden korkeus oli +30 näytti dreijakin murtuvan aika-ajoin. Kun vähän virtaama nousee niin sekin toimii, kunhan vaijerit vaan saadaan pois. Torstaina ois tarkoitus mennä melomaan toivottavasti putousta ilman vaijereita.
Olin yhteydessä tänään Helsingin kaupungin kalatalouspäällikköön, joka ilmoitti, että vaijerit on nyt poistettu irroittamalla ne toisesta päästä jolloin ne ovat panuneet pohjaan eikä pitäisi haitata melontaa alueella. Veden virtauksen nopea nousu oli tullut yllätyksenä kaupungille kalatalouspäällikön mukaan. Vaijerit kuulemma asennetaan taas ensi kesäksi, joten jatkossa kannattaa pitää silmät auki ennen kuin menee putousta laskemaan tai dreijaa melomaan. Jokin muu tapa olisi kyllä parempi salakalastustoiminnan estämiselle, esitin vaijerien asentamista riittävän korkealle, joka tuntui olevan hankala toteuttaa.
Huomenna on siis väylä auki aamumelonnoille
Huomenna on siis väylä auki aamumelonnoille

Hyvä Janne, esimerkillistä toimintaa! Niin asian tilapäinen kuntoon saattaminen kuin vaarasta aktiivisesti tiedottaminen!
Ja tosiaan tuo tapa on kyllä asiaton. Vaarallisuuden lisäksi tuo ei varmasti ole myöskään esteettisesti kaikkein hienoin keino puuttua laittomaan kalastukseen.
-AnttiP
Ja tosiaan tuo tapa on kyllä asiaton. Vaarallisuuden lisäksi tuo ei varmasti ole myöskään esteettisesti kaikkein hienoin keino puuttua laittomaan kalastukseen.
-AnttiP
No, on se kyl laitonkin. Edes omaan mettään ei saa viedä mitään, mikä mahdollisesti aiheuttaa vaaroja muille kulkijoille.
Avasin keskusteluita fb:n välityksellä tuon liikuntaviraston tyypin kanssa, katotaan mitä sieltä selviää.
Keskustelu asiasta on paikallaan ja asiaan tulee löytää kaikkia osapuolia tyydyttävä ratkaisu jotta lain vastainen salakalastustoimintakin saadaan lopetettua. Ennen kun otin yhteyttä kalatalouspäällikköön minulle soitettiin liikuntavirastosta ja henkilö totesi selvitystyön jälkeen, että kaupunki on asennuttanut vaijerit ja on siitä ilmoittanut asentamisvaiheessa poliisille ja pelastuslaitokselle. Lisäksi oli käyty keskustelua varoituskylttien asentamisesta jne. No onneksi järki voitti ja vaijerit on poistettu. Ihmettelen kyllä poliisin ja pelastuslaitoksen suhtautumista asiaan kun ei ollut vaadittu edes mitään varoitus kylttejä???? Tosiaan vilkaisin eilen TAAS pikaisesti vesilakia, jossa todetaan yksiselitteisesti ettei vaarallisia ja yleisen edun vastaisia rakenteita saa asentaa.
Kävin tänään melomassa molemmat haarat ja olivat ihan kivassa kunnossa. Kaupungin kalastuksen valvoja tuli välittömästi ilmoittamaan miksi vaijerit oli laitettu, kun menin paikalle. Olivat todella pahoillaan siitä että mitään vaaraa ja haittaa ei ollut tarkoitus järjestää melojille tai muillekaan alueen kättäjille. Salakalastustoiminta on todellinen ongelma Vanhiksella, tästä esimerkkinä mulle esiteltiin 30 Kuhan filerausjäte kasa rannassa. Valvontahenkilöstö kertoi Mikon yhteyden otosta. Henkilöstön asenne on erinomainen ja haluavat edistää kaikkien alueen käyttäjien asioita. Hyvä näin!
Eikun melomaan nyt, kun vettä vielä riittää!
Eikun melomaan nyt, kun vettä vielä riittää!
Olin tosiaan yhteydessä tuohon heppuun, joka liittyi Kohinan ryhmään FB:ssä. Ehdotin yhteistoimintaa asian tiimoilta ja minulla oli ajatus keskustella asiasta viikonloppuna kokouksessa. Lienee syytä nimetä muutama kokeneempi henkilö asiasta keskustelemaan, kokeneempi lähinnä sen takia että omaa paremman näkemyksen melonnan turvallisuusriskeihin.
Palataan vkl:na asiaan.
Palataan vkl:na asiaan.
- Antti Lappalainen
- Viesti:
Ehkä kalastajien, tai muiden pienveneilijöiden fb sivulle tai muihin keskusteluryhmiin vois jättää kyselyn siitä, missä virtapaikoissa he tietävät olevan vaijereita tms. Kyselyn vois tehdä jokun meloja, joka kalastaa.
Viikonlopun ikävien uutisten perusteella liikuntavirastolla taitaa olla töissä joku vaijereihin viehtynyt. Minnehän kaikkialle on ehtinyt vaijereita vetääkään?