Mikä mela/mistä?

Koskimelonnan yleinen keskustelu

Valvojat: mikktaho, AnttiP, ville

proep

Mikä mela/mistä?

Viesti Kirjoittaja proep »

Näin talvella on aikaa miettiä kaikkea mahdollista ja mahdotonta, eli ensimmäistä omaa melaa. Osaisiko arvon väki antaa suosituksia mikä mela/mistä saisi? Speksit saisi olla jotakuinkin tälläisiä:
-käyttö n. 60% koskipuljailua ja (ehkä) creekkauksen aloittelua, 40% jokiretkeilyä
-Hinta n.100-200e (mutta jos tulee jotain loistoehdotuksia jotka ei sovi tuohon kategoriaan niin ehdoton katto 250e)
-Miel. mutka varsi.
-ei tarvis olla hiilikuitua, hinnankaan puolesta 8) +tikku tulee (ainakin vielä) eteläpohjanmaan kivistäkin kivisempiin koskiin, siinä toinen syy miksei hiilikuitua

Itse olen miettinyt mm. Robson fusion...?
nyt vaan harmaat aivosolut töihin valkoisen talven keskellä ja ideaa kehiin!
HYVÄÄ KÄYTETTYÄ SAA TARJOTA!!!!
Kevättä odotellessa,
hyviä hiihto/laskukelejä (tai mitä ikinä teettekään lumella...)
ProEP
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ville »

olen ollut tosi tyytyväinen markolta ostamaani seiskakakkoseen melaan.
siinä oli vuoden takuu ja kesti kymijoen, kreikan ja norjan paukuttelut.
ainoana vain että jotkut tuntuvat saavan niitä rikki. toisaalta uusi mallistokin on tullut markkinoille joka saattaapi olla kestävämpi.

ostin simonin vanhan tywarpin ja sekin oli aika hyvä. parempi mutka kaikennäköiseen puljailuun ja sellaiseen ja kevyitäkin ovat.minun kappaleeni on kestänyt käytettynäkin äärimmäiset raapustelut ruotsin louhikkoluiskilla. nämäkin menevät kuuleman mukaan rikki.

galasportilta tais kanssa löytyä mielenkiintoinen malli joka ei tainnut olla hirvittävän hintainenkaan. siinä oli hyväntuntuinen mutka ja alumiinikärjet kohtalaisen kevyessä paketissa.

toisaalta isot pojat ulkomaan foorumilla ovat haukkuneet kaikki kalliitkin melat ja saaneet niitä rikki poikki ja pinoon.

itse olen mahdollisuuksien mukaan kokeillut kaikennäköisia meloja ja todennut että se ei välttämättä ole viisain paikka säästellä paria rupista euroista. olen ollut tosi tyytyväinen tywarppiini ja seiskakakkoseeni. aapolla on tainnu olla suunnilleen samat melat viiimeaikoina joten häneltä irronnee lisää tietoja pari tuoppia tarjottuasi.

niin eikä täällä etelässäkään säästy kiviltä. paatit, melat eivätkä melojatkaan. kaikkia meloja mitä olen mainostanut saa/sai suomesta joltain maahantuojalta.
TuomasV

Viesti Kirjoittaja TuomasV »

Ihmeellistä, että noi melat tuntuu kestävän aina vain paremmin ja paremmin. Ihan ihkaensimmäisen koskimelani onnistuin rikkomaan ensimmäisellä melontakerralla. Seuraava mela tais kestää ahkeran korjaamisen tukemana pari vuotta. Sen jälkeen Robson Green tais kestää yli viisi vuotta ennenkuin se törmäsi kiveen Junkerdalelvan kanjonissa toissa kesänä. Sen jälkeen olen parsinut pari melaa kasaan erilaisista osista ja ne ovat kestäneet toistaiseksi hyvin.

Asiaan. En ole vielä päässyt ns. hyviä meloja käyttämään, joten varauksettomia suosituksia on vaikea antaa. Werner lienee varma valinta. Melat vaikuttavat tosi kestäviltä ja lavan muotoilu toimiva. Seven2:lla en ole melonut, mutta vaikuttaa käteen painavalta.

Kannattaa valita sopivan mittainen mela. Lyhempi mela on helpompi meloa kun taas piitempi vaatii enemmän voimaa ja tekniikkaa. Koskimelontaan alle 15 asteen lapakulma on paras.
proep

Kiitoksia tähän astisista vastauksista. Sain tarjouksen tuosta robsonin fusionista mutkalla ja hiilikuituversiona: 390e, eli ei sovi mun budjettiin. Ty warpilta bongasin warp 10 mutkalla tai beam 10 mutkalla, kumpikin (saksassa) 195e. Osaako joku kertoa miten ne eroaa toisistaan? siis mitä käytännön merkitystä tuolla lavan muodolla on?
Wernerillä meinaa olla kaikki melat vähän liian kalliita mulle, kun mutkalla pitäis olla. Galasportilta joko perusmutka varsi+trick lavat, tai perusmutka+talon lavat. Kumpi parempi? hinnaksi sain 230e-250e.
Ja käyttötarkoituksena ei olisi pelkkä koskimelonta, myös jokiretkeilyä tulisi harrastettua ja yhdellä melalla toivoisin pärjääväni. Voi jäädä toiveeksi :roll:
Lisää suosituksia? Kiitos tähänastisista.
Pitää ottaa selville tuon seven2 mallit yms...
TuomasV

proep kirjoitti:... Ty warpilta bongasin warp 10 mutkalla tai beam 10 mutkalla, kumpikin (saksassa) 195e. Osaako joku kertoa miten ne eroaa toisistaan? siis mitä käytännön merkitystä tuolla lavan muodolla on?...
Ja käyttötarkoituksena ei olisi pelkkä koskimelonta, myös jokiretkeilyä tulisi harrastettua ja yhdellä melalla toivoisin pärjääväni. Voi jäädä toiveeksi :roll: ...
Käytännössä ei varmaan suurta eroa ole warpin ja beamin välillä. Beam on ehkä parempi vertikaaleissa melan vedoissa. Omaan silmään Beam näyttää paremmalta. Kivien lapiointiin warp voi olla parempi.

Jokiretkeilyssä pärjää kyllä ihan normi-koskimelalla. Eihän se melan käyttö riipu siitä melooko jokea päivän vai viikon alaspäin. Nostaisin vielä esiin Lendalin ja H2O:n melat. Molempia pääsee ilmeisesti käpistelemään bear&waterissa. Itse hommaan Lendalin Kinetik XTi mallin hiilikuituisena laskumelaksi heti kun pystyn. Ja H2O:n laittaisin pelimelaksi, jos olisin cool.
Viesti:

bearílla ei tossa äskettäin ollu oikeen mitään noista meloista.
taitaa olla muilla melojilla ne melat mitä voi käpistellä.
eikä sitä melaa kannata kokeilematta ostaakkaan.
aapo

Seven2 / Ty Warp Beam 10 / Werner Double Diamond

Viesti Kirjoittaja aapo »

Kuten Ville paljasti, on miulla kuluneelta vuodelta kokemuksia näistä kolmesta melasta.

Seven 2: Erittäin hyvän tuntuinen ja hyvä meloa, voin suositella lämpimästi. Erittäin hyvä kilohinta. Valitettavasti muutama mela katkennut varresta, lavan juuresta mystisesti. Siksi vaihdoin kuitenkin kalliimpaan, joka on

Werner Double Diamond: Muuten yhtä hyvä kuin Seven2, mutta aivan liian kallis ihmiselle. Kuitenkin tosi hyvä. Eikä ole kuulunut mystisistä hajoamisista.

Ty Warp Beam 10: Mutkavarrellinen versio ei ollut huono, ja oli suht edullinen, mutta... Melonnassa ei vaan tuntunut edellisten veroiselta, väpätti ja haki... ja varren sisälläkin alkoi melko pian hölskyä muutama pisara vettä.

Nämä nyt olivat vaan yhden henkilön mielipiteitä... T.Hanska Halonen
aapo

Lisähöpinää Seven2 -melasta:

Kesti kovaa kivillelyömistä ja uskomatonta hakkaamista tilanteissa, joissa uskoin melan varmasti katkeavan. Testattu sekä etelä- että pohjoisurooppalaisilla kivilaaduilla. Kunnes eräänä kauniina kesäpäivänä tavallisen eteenpäinmelonnan yhteydessä (lähes) sileällä: poikki kuin heinän korsi vasemman lavan juuresta! Mystistä... Ehkä vartta oli syövyttänyt vesi. Se sama vesi, joka aiheutti ihmislapsille hepatiittia...

Maailman parhaat kahvat elikäs käsiotepaikat. Pitävät ja ergonomiset. Toimivat hanskoilla (pito riittää) ja ilman (ei aiheuta rakkoja, kuten teippi, jota käytetään kylmien kelien hanskamelonnassa pidonlisääjänä). Ja luulen tietäväni jotain hanskat kädessä melomisesta...

T. Hanska-Halonen

P.S. Ei ole shataari-melan voittanutta.
proep

Löytyykö seven2 kotisivuja? itse en ainakaan ole (vielä) googlettamalla löytänyt.
Sain robsonin fusion melasta vähän ristiriitaista tietoa;

Liike 1:sen mukaan kyseistä melaa saa mutkalla vain kalleimmalla varsi vaihtoehdolla eli hiilikuitu/vaahto versiona. Liike 2: Melaa saa mutkalla sekä lasikuituvarrella että hiilikuituvarrella. Ja hintaero mutkavartiselle versiolle (hiilikuitua) on liikkeissä 120€, liike 2sen eduksi....

Onko jollain jotain tarkempaa tietoa/omaa kokemusta asiasta? Miten hinnoissa/mahdollisuuksissa voi olla tuollaiset erot? yli 120e ero samasta (?) melasta?

Sain myös lendalin melasta hyvän tarjouksen, mutkavarrella (touring-versio) ja koskilavoilla. Pituus olisi 214cm. Pystyykö tuollaisella vielä melomaan koskessa?

Onko aapolla vielä ty warp beam tallella? siis yhtenä kappaleena? Käytettyäkin voisin harkita...
ProEP
TuomasV

proep kirjoitti:Löytyykö seven2 kotisivuja?

http://www.seven2.com/

Sain myös lendalin melasta hyvän tarjouksen, mutkavarrella (touring-versio) ja koskilavoilla. Pituus olisi 214cm. Pystyykö tuollaisella vielä melomaan koskessa?
Ei pysty. Useimpia koskimeloja ei edes saa yli 200cm:nä. Normaalikokoiselle melojalle toimivat melan pituudet koskeen löytyvät 190cm molemmin puolin.
Viesti:

muistaakseni lendalin retkimutka oli sellainen ettei sillä välttämättä viitsisi aloitella koskimelontaa. sellainen pehmeä versio slalommelan mutkasta jossa mela vie melojaa eikä päinvastoin. tosin onhan siinä tosi hyviäkin puolia.
proep

ville kirjoitti:

...jossa mela vie melojaa eikä päinvastoin. tosin onhan siinä tosi hyviäkin puolia.
Huonoina puolina se että koskessa mennään minne sattuu kun on liian pitkä/koskeen huono mela, mutta on kuitenkin parempi vaihtoehto kuin se että mentäis minne meloja haluaa :lol:

Toisaalta olen kyllä melonut koskessa noin 220 pitkällä melalla, ja olihan se vähän kankeaa, muttei kuitenkaan kovin mahdotonta. Ei sillä mitään freetyleliikkeitä tehdä, mutta koskea pääsee alas...Ja vähän ylöskin. Pitää miettiä...
ProEP
Antti K

Viesti Kirjoittaja Antti K »

Niin kyllä se taitaa olla niin, että koskeen ei yli kaksimetrisen melan kanssa kannata lähteä. Jotkut megajerkku slalommelojat taitavat käyttää karvan yli kaksimetrisiä meloja, mutta noin muuten ei niillä taida olla kovin kiva koskessa meloa. 220 on mun mielestä liian pitkä mihinkään melontaan paitsi ehkä jollakin leveällä retkikaksikolla.

Eräkettu tuo tätä nykyä maahan aqua-boundia, jonka Shred malli voi olla kans harkinnan arvoinen ja kohtuu hintainen. En ole kokeillut kuin hallissa, mutta ainakin siinä tuntui oikein mukavalta käteen. Kyseinen mela oli suoralla varrella. Malli on Ken Whitingin suunnittelema.
aapo

Ty Warp on vielä tallsessa, mutta pidän ittelläni varamelana.

Hälytyskellot alkavat ainakin itselläni soida jos kosken rannalla näkyy yli 195-senttisiä meloja...
Kaitsu

Entäs Robson?

Viesti Kirjoittaja Kaitsu »

Näyttää porukalta unohtuneen Robsonit tykkänään. Robson POGO on ainakin minulla toiminut hienosti kaikenlaisessa koskitouhussa uimahallihyörinästä creekkiin. Mainio yleismela, kevyt ja uskomattoman kestävä.

Ei ehkä ihan viimeisintä hi-teciä, mutta tässä melassa ainakin hinta-laatu on kohdallaan.
Kaitsu L
Vastaa Viestiin