Piilolinssit koskimelontakäyttöön
Valvojat: mikktaho, AnttiP, ville
Piilolinssit koskimelontakäyttöön
Haulla en löytänyt tästä aiheesta aiempaa keskustelua. Minulla on silmälasit päivittäisessä käytössä. Vahvuudet on tosin vain -0,5/-0,75, mutta kuitenkin. Piilolinssejä olen käyttänyt satunnaisesti joissakin ulkoilma-aktiviteeteissa. Joskus pari vuotta sitten kokeilin koskimelonnassakin, mutta nurin päin ollessa vesi riepotteli linssejä ikävästi ja hylkäsin tämän ajatuksen.
Jonkin verran tämän jälkeen törmäsin Kermankoskella kuopiolais(?)melojaan, joka kertoi käyttävänsä piilolinssejä. Hän oli kuulemma kertonut harrastuksestaan optikolle, joka oli antanut kokeiltavaksi erilaisia linssejä. Näistä hän oli kokeilemalla löytänyt sellaiset, jotka pysyvät puljatessakin paikallaan.
Itse kävin muutama viikko sitten piilolinssikontrollissa, ja otin koskimelontahommat puheeksi. Optikko ei sinänsä osannut sanoa, minkälaiset "koskimelontalinssien" tulisi olla, mutta sain yhdet linssit kokeiltavaksi. Tänään Neitikoskella oli sitten nuo kokeilussa, ja koko melonnan ajan tuntui siltä että vesi pääsi silmän ja linssin väliin ja että kaatumisen yhteydessä linssit liikkuivat silmissä ja olivat osaksi irrallaan. Ja veden alla pidän siis silmät kiinni. Melonnan päätteeksi ei oikeasta silmästä enää sitten löytynytkään linssiä...
Minulla on sen verran kohtalainen näkö, että olen nämä vuodet tullut toimeen melontahommissa ilman linssejäkin, mutta ihan yleisestä mielenkiinnosta kysyn. Eli onko jollakulla käytössä piilarit koskihommissa? Minkä merkkiset/tyyppiset linssit ja onko kyseessä kertakäyttöiset vai pidempään käyttöön tehdyt piilarit?
Jonkin verran tämän jälkeen törmäsin Kermankoskella kuopiolais(?)melojaan, joka kertoi käyttävänsä piilolinssejä. Hän oli kuulemma kertonut harrastuksestaan optikolle, joka oli antanut kokeiltavaksi erilaisia linssejä. Näistä hän oli kokeilemalla löytänyt sellaiset, jotka pysyvät puljatessakin paikallaan.
Itse kävin muutama viikko sitten piilolinssikontrollissa, ja otin koskimelontahommat puheeksi. Optikko ei sinänsä osannut sanoa, minkälaiset "koskimelontalinssien" tulisi olla, mutta sain yhdet linssit kokeiltavaksi. Tänään Neitikoskella oli sitten nuo kokeilussa, ja koko melonnan ajan tuntui siltä että vesi pääsi silmän ja linssin väliin ja että kaatumisen yhteydessä linssit liikkuivat silmissä ja olivat osaksi irrallaan. Ja veden alla pidän siis silmät kiinni. Melonnan päätteeksi ei oikeasta silmästä enää sitten löytynytkään linssiä...
Minulla on sen verran kohtalainen näkö, että olen nämä vuodet tullut toimeen melontahommissa ilman linssejäkin, mutta ihan yleisestä mielenkiinnosta kysyn. Eli onko jollakulla käytössä piilarit koskihommissa? Minkä merkkiset/tyyppiset linssit ja onko kyseessä kertakäyttöiset vai pidempään käyttöön tehdyt piilarit?
Re: Piilolinssit koskimelontakäyttöön
Kuukausilinssit käytössä. Merkkiä air optix aqua.
En ole kokenut noiden lähtevän vedessä irti, mutta syystä tai toisesta pidän veden alla silmät kiinni.
Noilla sun vahvuuksilla en tosin jaksaisi paljoa stressata, meloisin ilman.
En ole kokenut noiden lähtevän vedessä irti, mutta syystä tai toisesta pidän veden alla silmät kiinni.
Noilla sun vahvuuksilla en tosin jaksaisi paljoa stressata, meloisin ilman.
Joo, mulle lekuri sanoi keväällä, että molemmat silmät -2.0 ja melon enimmäkseen ilman. Joskus laitan toiseen silmään linssin, jonkuu kertakäyttöisen, nyt Cooper Visionin MyDay, ja on pysynyt. No, toki välillä seilaa silmässä tai menee yläluomen alle. Varmaan suurin osa rillipäistä käyttää piilareita meloessaan.
Mjoo, ainakin puljaushommissa on ihan sama olla ilman, kun ei niin kauhean kauas tarvitse nähdä. Jossain retkipainotteisemmassa melonnassa tai jos oikeasta pitää scouttailla jotain on sitten ihan kiva nähdä kunnolla. Ja jotenkin kun sitä päivittäin muuten pitää laseja ja koskelle ajaessakin lasit päässä, niin tulee ihan sokea olo kun lasit heittää pois.mikktaho kirjoitti:Noilla sun vahvuuksilla en tosin jaksaisi paljoa stressata, meloisin ilman.

mulla on aika paljon eroja mikä pysyy silmässä ja kaikkien kanssa on huuhtoutumis ongelma. Sen vuoksi käytän meloessa päivälinssiä ja niistä acuvue pysyy selkeesti parhaiten päässä. Optikon mukaan johtuu siitä että linssin kaarevuus vastaa parhaiten mun silmää. Varmaan se oma parhaiten mukana pysyvä selviää vain kokeilemalla.
Mulla oli ekat lasit -0,5 molemmissa silmissä ja koin saman efektin. Kovin sokealta vaikutti, kun lasit heitti pois. Tämä kuitenkin vaikutti helpottavan, kun silmä hetken aikaa tottui. Tiedä sitten, onko tässä mitään totuuspohjaa vai oliko tuo pelkkää fiilistä.Auvo kirjoitti:Mjoo, ainakin puljaushommissa on ihan sama olla ilman, kun ei niin kauhean kauas tarvitse nähdä. Jossain retkipainotteisemmassa melonnassa tai jos oikeasta pitää scouttailla jotain on sitten ihan kiva nähdä kunnolla. Ja jotenkin kun sitä päivittäin muuten pitää laseja ja koskelle ajaessakin lasit päässä, niin tulee ihan sokea olo kun lasit heittää pois.
Komppailen tuota Jarkon kommenttia, hyvin silmässä pysyvä linssi lienee henkilökohtainen juttu. Tietysti tämän keskustelun vinkeistä voi lähteä haarukoimaan. Noi päivälinssejä saa yleensä ostettua muutaman parin kokeiluun, varsinkin kun selittää asian tarkoituksen.
Joo, tästä varmaan pitkälti on kyse. Ilmeisesti hajataittoa korjaavat linssit on jotenkin jäykempiä, ja varmaan sikäli vielä huonommin pysyvät paikoillaan. Minun ekat linssit oli tällaiset, ja ne tuntui jo ihan peruskäytössäkin siltä, että silmissä on liikaa ylimääräistä. Nuo nyt äskettäin kokeiluun tulleet on ilman hajataiton korjausta ja ainakin arkikäytössä huomattavasti miellyttävämmät. Mutta melontahommien suhteen taitaa vielä testailu jatkua.JarkkoM kirjoitti: Optikon mukaan johtuu siitä että linssin kaarevuus vastaa parhaiten mun silmää. Varmaan se oma parhaiten mukana pysyvä selviää vain kokeilemalla.
-
mulla on 3.75 ja 4, kayton normaali silmalasit.