Hienoa. Toivottavasti saatte viikossa parissa valmiiksi niin voisin itsekin koulutuksessa käyttää näitä uusia..
Ihan vain omasta mielestäni pitkälle riittää tärkeimmät merkit (ettei tule 100 erilaista merkkiä joita kukaan ei muista ja tiedä), ja ihan tärkeimmät myös pillille (go & stop & tarvii apua) ja ohje kuinka näitä 'toistetaan' kun ei ole varma pillin kuuluvuudesta kaikille (ettei stop merkki muutu ok-merkiksi jne)..
Omana ajatuksena tarvittavia merkkejä voisivat olla:
- reitti ei vapaa / stop (poikittainen mela)
- go/reitti vapaa (pystymela)
- vasen-oikea-keskeltä-mua kohti-kyllä-ei-sinä (merkkikoskee vain sua)
- eddy out (etusormen pyöritys - koko jengi akanvirtoihin ASAP)
- scout (silmien näyttö sormella - eddy + veneestä nousu)
- tule luokseni (esim. lossaus tai alemmaksi akanvirroissa jne).
- kivi (käsi nytkissä - samalla pieni & kierrettävä este esim. joen suuntainen puu)
- puu tms isompi poikittainen este josta mentävä yli, ali tai kiertäen
- kaikki okei? (avokämmenellä kypärät taputus) - jos ok vastataan samoin
- eiku merkki (unohda edellinen signaali jos näyttäjä näytti väärin, voi siis perua ristiriitoja..

- MITÄ? toista signaali (jos katsekontakti on olemassa)
- APUA - Karnagea (silmät lautasena, nyrkki omaan suuhun
Aina voi miettiä että tarviiko esim. boof:lle olla merkki, ihan sillee ajateltuna että lähtisitkö horisonttilinjan taakse näkemättä mitään muuta kuin merkit "oikea linja" , "booffaa" ja "hard landing". Toisaalta sille on olemassa aika yleinen yksiselitteinen käsimerkki. Ja scoutatessa voi tarvita.
Ja omassakin listassa on aika monta noita merkkiä jo..
Hengenvaaralliset paikat (siphonit & undercutit) sun muut voi kuitenkin stop & scout -komennoilla pysäyttää, ja siirtyä keskusteluun.
Mut äkkikatsomalta BCU:lla ei tunnu olevan merkkiopasta, oliskohan norjalaisilla?