Niksinurkka:Mansetinvaihto
Valvojat: mikktaho, AnttiP, ville
Niksinurkka:Mansetinvaihto
Eräs tapa vaihtaa kaulamansetti. Jätetty vanhaa n. 5 cm. Liimana HongKongista Bison kumiliima. Muottina taikinakulho 5 litraa.
http://kotisivu.dnainternet.net/joutur/ ... vaihto.htm
Ihan vaan rohkaisuksi ensikertalaisille.
http://kotisivu.dnainternet.net/joutur/ ... vaihto.htm
Ihan vaan rohkaisuksi ensikertalaisille.
Oman haasteensa tekee kaulukset joissa ulkopuolella tiukka neopreeninen mansetti...
Homman voi tehdä siten että vetää anorakin nurinpäin mutta silloin pitää muistaa suojata neopreenimansetti ja myös tuon tehosekottimen paikallaan istumisen kanssa oli haasteita... Ehkä helpompaa leikata neopreeni halki ja tikata takaisin...
Homman voi tehdä siten että vetää anorakin nurinpäin mutta silloin pitää muistaa suojata neopreenimansetti ja myös tuon tehosekottimen paikallaan istumisen kanssa oli haasteita... Ehkä helpompaa leikata neopreeni halki ja tikata takaisin...
Juuri oli kyseessä tiukanlainen (ent.) neopreeni, joka kyllä meni kulhon päälle sekä nurin että oikeinpäin. Kannattaa ottaa anorakki mukaan kulhokauppaan. Myös lasten pehmeäkuminen leikkipallo on ollut käytössä. Lateksin ompelemista en ole vielä kokeillut, mutta sanoisin sen olevan aika hankalaa. Liimataanko se ensin ja sitten tikataan vai yhtaikaako?
Teippaus oli sen takia, että lateksi oli jotenkin löysä ja lerpuutti alahelmasta liimauksen jälkeen ja teipillä sen sai kiristettyä kiinni. Kuivumisaika oli 24h/liimaus.
Teippaus oli sen takia, että lateksi oli jotenkin löysä ja lerpuutti alahelmasta liimauksen jälkeen ja teipillä sen sai kiristettyä kiinni. Kuivumisaika oli 24h/liimaus.
Tälläinen löytyi internetistä: http://bombergear.com/2009_2/product.php?id_product=39
Ihan pätevän tuntuinen video tuohon mansettien vaihtoon ja löytyy myös kirjalliset ohjeet. Jos joku haluaa välttämättä harjoitella, mulla olisi runsaasti rikkinäisiä mansetteja korjattavaksi.
-Ilkka
Ihan pätevän tuntuinen video tuohon mansettien vaihtoon ja löytyy myös kirjalliset ohjeet. Jos joku haluaa välttämättä harjoitella, mulla olisi runsaasti rikkinäisiä mansetteja korjattavaksi.
-Ilkka
Aika vaivalloisen näkönen toi bombergearin metodi.
Ite olen käyttäny tota Jounin tapasta metodia ehkä puolenkymmentä kertaa.
Olen vetänyt anorakin väärin päin, sitten muoviämäpäri kaula-aukosta läpi niin että lateksin päällä oleva neopreeni vedetään eri suuntaan kuin lateksi ja näin se ei ole tiellä.
Kun vanha mansetti on piukeena ämpärin ympätillä on se helppo leikata irti apteekista saatavalla kirurgin veitsellä. Ite olen jättänyt vaan n. 2cm vanhaa mansettia kiinnityspinnaksi. Sitte vaan uuden ja vanhan mansetin kontaktipintojen karhennus hiekkapaperilla ja rautakaupoista saatavaa liquisole kumiliimaa väliin. Olen vetänyt päälle vielä reilusti maalarinteippiä pitämään kappaleet yhdessä koska tuon kumiliiman kuivuminen vie tovin ja uusi mansetti saattaa lähtä liukumaan irti.
Mun IR fullcondition anorakissa taitaa olla kolmas kaulamansetti menossa eli vaihtamalla saa kyllä ihan kivasti lisää käyttöikää kamoilleen...
Ite olen käyttäny tota Jounin tapasta metodia ehkä puolenkymmentä kertaa.
Olen vetänyt anorakin väärin päin, sitten muoviämäpäri kaula-aukosta läpi niin että lateksin päällä oleva neopreeni vedetään eri suuntaan kuin lateksi ja näin se ei ole tiellä.
Kun vanha mansetti on piukeena ämpärin ympätillä on se helppo leikata irti apteekista saatavalla kirurgin veitsellä. Ite olen jättänyt vaan n. 2cm vanhaa mansettia kiinnityspinnaksi. Sitte vaan uuden ja vanhan mansetin kontaktipintojen karhennus hiekkapaperilla ja rautakaupoista saatavaa liquisole kumiliimaa väliin. Olen vetänyt päälle vielä reilusti maalarinteippiä pitämään kappaleet yhdessä koska tuon kumiliiman kuivuminen vie tovin ja uusi mansetti saattaa lähtä liukumaan irti.
Mun IR fullcondition anorakissa taitaa olla kolmas kaulamansetti menossa eli vaihtamalla saa kyllä ihan kivasti lisää käyttöikää kamoilleen...
Aina ei tarvitse vaihtaa koko mansettia. Varsinkin kesäaikaan ja kesken reissun pieni ensiapu voi olla aivan riittävä. Apteekista saa mitättömällä hinnalla kirurgin hanskoja. Kontaktiliimaa tai liquisolea ja kirurgin hanskaa alkaven reiän tai halkeaman molemmille puolille ja mansetti pelaa taas. Mikäli kyseessä on reunasta alkava halkeama, kannattaa laittaa hanskan riekale niin, että se kulkee mansetin reunan ympäri.
Voi olla kova ja jäykkä korjaus pakkasella tai kylmällä, eikä luonnollisestikaan ole vaälttämättä 100% vedenpitävä, mutta on paljon nopeampi korjaus. Jää enemmän peliaikaa.
Voi olla kova ja jäykkä korjaus pakkasella tai kylmällä, eikä luonnollisestikaan ole vaälttämättä 100% vedenpitävä, mutta on paljon nopeampi korjaus. Jää enemmän peliaikaa.
Älä laita akvarioon kiehuvaa vettä.