Kermankoskella odotettavissa vastarintaa.
Valvojat: mikktaho, AnttiP, ville
Kermankoskella odotettavissa vastarintaa.
Lukekaapas tämä! aika hiljaiseksi vetää!
Olisiko meidän kaikkien melojien etu jos pidettäisiin hieman malttia eikä provosoiduttaisi noille teksteille?
-Antti
-Antti
Viimeksi muokannut AnttiP, 9.3.2009 21:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Viestisi oli hyvä/asiallinen, kirjoitin omani tänne lukematta sun laittamaasi (en ehtinyt illalla lukea alas asti..). Ja fiksusti omalla nimelläsi kun tuonne voi anonyyminä kirjoitella mikä yleensä tahtoo lietsoa provosoivaa meininkiä..Tuppu kirjoitti:Tä? Tosta oli kettuilu kaukana, mutta ei liian kaukana. Laitoin kuitenki omalla spostiosoitteella, joten asialinjassa oli pysyttävä.
Nyt tuonne keskusteluun näyttää tulleen linkki tännekin foorumille; Siitä voi nyt kahden vuoden takaista koskimelojien keskustelua arvioida (miettien miltä teksti näyttää kalastusta harrastavien näkökulmasta

Teksti kun on siitä kätevää että sitä voi lukea niinkuin haluaa (haluaa asian nähdä) ja varsinkin tuntematta kirjoittajaa voi tulkinnassa ampua aika pahasti huti.
Esimerkiksi tämän foorumin joistain teksteistä saattaa "ulkopuolinen" henkilö vetäistä hernettä nenään ihan aiheettakin. Nyt kun luetaan tuon toisen foorumin tekstejä niin ei yleistetä kaikkia kalastusta harrastavia yhden kirjoittajan (ja siitä omien tulkintojen) tekstien perusteella!
t. Antti Paavilainen
(harrastuksiini kuuluu myös kalastaminen)
Tuoltakin http://www.perhokalastajat.net/keskuste ... =7&t=21398löytyy paremmassa hengessä keskustelua aiheesta. Kannattaako siihen sitten puuttua, se on toinen juttu. Antin ajatuksia kannattaa ensin hautoa.
Siis ihan eri maailmasta tuo perhomiesten keskustelu! Noiden kanssa voisin jopa sopia jotain aikoja tms. koska melon ja kuinka koskella käyttäydyn. Olen nyt seurannut tuota kalastajat.comin keskustelua viikon ja voin sanoo, että sinne ei kenenkään tarvi enää sanoo mitään. Siel on vaan yks joka yllyttää muita ja vaikka kuinka asiallisesti on melojat yrittäneet sinne puolustaa omaa asiaa niin ei mene perille. Ihme sinänsä, ettei kukaan ole sanonut mitään meille kun ollaan jututettu kalastajia niin parkkipaikalla kuin koskessakin.
Lukekaa ihan huviksenne vähän muitakin saitin keskusteluja. Ei siellä kellään kalastajalla ole mitään erityistä melojia vastaan. Muutamat samat kaverit huutelevat joka keskustelussa aivan yhtä höpöjä.
Mutta siihen niillä on oikeus. Nyt on kaikunut melojien seasta ihmeellistä keskustelun rajoituksen halua. Meininki on kohta kuin Pohjois-Koreassa. Jos joku haluaa saiteilla jotain huudella, niin huudelkoon. Taas tänään olen lukiolaisille puheviestinnän kurssia pitänyt ja painottanut, että jokaisessa keskustelussa itse sen keskustelun asioiden ajaminen on vain yksi tarkoitus. Jokaisella keskusteluun osallistujalla on aina muitakin tarkoituksia (terapeuttiset, sosiaaliset).
Jos joku vielä alkaa esittää jotain "toivottavasti tästä asiasta ei enää puhuttaisi ihan kaikkien parhaaksi" jne. shaissea niin perkele. Ensimmäisen kerran tästä piti kilahtaa oikein kunnolla jo vuosia sitten Ice Breakissa, kun joku alkoi ehdottaa, että kilpailuissa olisi joku vitun viestintävastaava ja muut eivät saisi viestimille mitään kommentoida. Ei pojat tällaista!
Mutta siihen niillä on oikeus. Nyt on kaikunut melojien seasta ihmeellistä keskustelun rajoituksen halua. Meininki on kohta kuin Pohjois-Koreassa. Jos joku haluaa saiteilla jotain huudella, niin huudelkoon. Taas tänään olen lukiolaisille puheviestinnän kurssia pitänyt ja painottanut, että jokaisessa keskustelussa itse sen keskustelun asioiden ajaminen on vain yksi tarkoitus. Jokaisella keskusteluun osallistujalla on aina muitakin tarkoituksia (terapeuttiset, sosiaaliset).
Jos joku vielä alkaa esittää jotain "toivottavasti tästä asiasta ei enää puhuttaisi ihan kaikkien parhaaksi" jne. shaissea niin perkele. Ensimmäisen kerran tästä piti kilahtaa oikein kunnolla jo vuosia sitten Ice Breakissa, kun joku alkoi ehdottaa, että kilpailuissa olisi joku vitun viestintävastaava ja muut eivät saisi viestimille mitään kommentoida. Ei pojat tällaista!
Itse kommentoin, koska huomautustekstiämme Karvianjoen suunnitelmiin oli käytetty ihan väärässä valossa. Sivulta 8 löytynee..Jouni kirjoitti:Tuoltakin http://www.perhokalastajat.net/keskuste ... =7&t=21398löytyy paremmassa hengessä keskustelua aiheesta. Kannattaako siihen sitten puuttua, se on toinen juttu. Antin ajatuksia kannattaa ensin hautoa.
- Antti Lappalainen
- Viesti:
Kiitos Kai Heltolalle
Kiitos Kai Heltolalle (ja muillekkin), kun olet asiallisesti puolustanut melojia kalastus.com palstalla Kermankoski-asiassa. Itse en osaa kirjoittaa selkeästi, lyhyesti, tuoden esille oleellisia asioita keskustelusta, joten minun ei kannata kauheesti sinne kirjoittaa, mutta pari kertaa sinne taisin kirjoittaa.
Perhokalastajien keskusteluryhmän kirjoitukset oli myös mielenkiintoisia.
Se on tosiaan outoa, että kalastus.com keskustelussa Kermankoskesta 1-3 kirjoittajaa, ei omalla nimellään (en tiedä ovatko he kalastajia), on samantapaista mielipidettä kun oli ns. Marjaniemi-ilmiö, jossa väärinkäsitysten takia vastustettiin muistaakseni vammaisten asuntojen tms. rakentamista Marjaniemeen, Helsinkiin. Tietääkseni paikallinen melontaseura ei silloin vastustanut hanketta, suunnilleen kaikki muut vastusti. Talot sitten rakennettiin ja elämä jatkuu ja kaikki on tyytyväisiä.
Sama ilmiöhän on, jos johonkin asuinalueelle aiotaan rakentaa esim. päiväkoti tai vanhustentalo, tms.. niin toisinaan jostain löytyy jokun henkilö, joka alkaa taistelemaan sen puolesta, ettei alueelle rakennettaisi päiväkotia tai vanhustentaloa tai jotain muuta, tai jos koskessa meloo melojia esim. muutamia kertoja vuodessa, muutamia tunteja päivässä, niin pelätään, että nyt ne vie meidän kalapaikat (ei kaloja).
Kyse on varmaan aika paljon, fobioista, sivistyksestä, suvaitsevaisuudesta, muiden ihmisten huomioimisesta, empaattisuudesta, normaalista elämästä.. siis hyväksymmekö me melojat sen, että joessa, jossa melomme, saa kalastaa. Meille asia on tietenkin itsestään selvä ja kalastajillekkin, lähes kaikille. Joelle ja koskiin mahtuu hyvin kalastajat ja melojat ja muutkin.
Kalastus.com palastalla vain 1-3 kirjoittajaa, salanimellä, tai nimimerkillä kirjoittaa melojia vastaan.
Kyse on varmaan myös osittain siitä, että kun kalastaa ja jos ei saa mielestään riittävästi isoa kalaa, niin etsii mielessään syyllistä, mistä se johtuu, jos kaikki ei ole ihan kunnossa kotona. Kyse on varmaan siis ns. latvarososta, siis äärettömän pienestä ryhmästä kalastajia, tms. kun jokun ajattelee, että minä olen KUNINGAS kalastaja, kun MINÄ MINÄ MINÄ kalastan, niin kaikkien on palveltava minua, kukaan ei saa häiritä minua. Istuttakaa MINULLE lisää kalaa, ei mitään kalastusrajoituksia MINULLE.
Ehkä kalastus ei ole kaikille niin rentouttavaa puuhaa, kuin sen pitäisi olla.
Muistakaa, että noin negatiivisesti ajattelee varmaan vaan joka 1/10000 kalastajista, ei saa yleistää. Itse olen melontareissuilla nähnyt vaan mukavia kalastajia ja on ihan hauska löytää hienoja koskeen ja rantapusikkoihin jääneitä uistimia tai mitä nyt onkaan. Onneksi en ui kovin usein koskissa, niin ei tartu niitä koukkuja persuuksiiin.
Perhokalastajien keskusteluryhmän kirjoitukset oli myös mielenkiintoisia.
Se on tosiaan outoa, että kalastus.com keskustelussa Kermankoskesta 1-3 kirjoittajaa, ei omalla nimellään (en tiedä ovatko he kalastajia), on samantapaista mielipidettä kun oli ns. Marjaniemi-ilmiö, jossa väärinkäsitysten takia vastustettiin muistaakseni vammaisten asuntojen tms. rakentamista Marjaniemeen, Helsinkiin. Tietääkseni paikallinen melontaseura ei silloin vastustanut hanketta, suunnilleen kaikki muut vastusti. Talot sitten rakennettiin ja elämä jatkuu ja kaikki on tyytyväisiä.
Sama ilmiöhän on, jos johonkin asuinalueelle aiotaan rakentaa esim. päiväkoti tai vanhustentalo, tms.. niin toisinaan jostain löytyy jokun henkilö, joka alkaa taistelemaan sen puolesta, ettei alueelle rakennettaisi päiväkotia tai vanhustentaloa tai jotain muuta, tai jos koskessa meloo melojia esim. muutamia kertoja vuodessa, muutamia tunteja päivässä, niin pelätään, että nyt ne vie meidän kalapaikat (ei kaloja).
Kyse on varmaan aika paljon, fobioista, sivistyksestä, suvaitsevaisuudesta, muiden ihmisten huomioimisesta, empaattisuudesta, normaalista elämästä.. siis hyväksymmekö me melojat sen, että joessa, jossa melomme, saa kalastaa. Meille asia on tietenkin itsestään selvä ja kalastajillekkin, lähes kaikille. Joelle ja koskiin mahtuu hyvin kalastajat ja melojat ja muutkin.
Kalastus.com palastalla vain 1-3 kirjoittajaa, salanimellä, tai nimimerkillä kirjoittaa melojia vastaan.
Kyse on varmaan myös osittain siitä, että kun kalastaa ja jos ei saa mielestään riittävästi isoa kalaa, niin etsii mielessään syyllistä, mistä se johtuu, jos kaikki ei ole ihan kunnossa kotona. Kyse on varmaan siis ns. latvarososta, siis äärettömän pienestä ryhmästä kalastajia, tms. kun jokun ajattelee, että minä olen KUNINGAS kalastaja, kun MINÄ MINÄ MINÄ kalastan, niin kaikkien on palveltava minua, kukaan ei saa häiritä minua. Istuttakaa MINULLE lisää kalaa, ei mitään kalastusrajoituksia MINULLE.
Ehkä kalastus ei ole kaikille niin rentouttavaa puuhaa, kuin sen pitäisi olla.
Muistakaa, että noin negatiivisesti ajattelee varmaan vaan joka 1/10000 kalastajista, ei saa yleistää. Itse olen melontareissuilla nähnyt vaan mukavia kalastajia ja on ihan hauska löytää hienoja koskeen ja rantapusikkoihin jääneitä uistimia tai mitä nyt onkaan. Onneksi en ui kovin usein koskissa, niin ei tartu niitä koukkuja persuuksiiin.

Ei tulle vastarintaa
Mutta on tämän keskustelun seuraamisella ja siihen osallistumisella ollut muutamia hyviäkin puolia Tärkein havainto on ainakin se, että keskustelussa melojia eniten vastustaneet kalamiehiä leikkivät eivät kyllä ikinä ole Kermalla käyneetkään. Tuntuvat täysin tietämättömiltä kosken kalastustavoista, kalastussäännöstä ja kosken luonteesta. Eli ainakaan nämä kaverit eivät koskella mitään häiriöta aiheuta.
Muutama niistä kertoo vielä esimerkkejä nimettömiltä koskilta. Nämäkin ovat täysin mielikuvituksen tuotetta. Jokainen koskilla taimenta pyytänyt ymmärtää sen. Jos tätä keskustelua en olisi lukenut, olisin voinut kuvitella, että paikalliset kalastajat ovat nyt käyneet melojia vastaan. Onneksi ainakaan yksikään tipan vertaa Kermaa tunteva ei ole mitään melojia vastaan kirjoitellut.
Muutama niistä kertoo vielä esimerkkejä nimettömiltä koskilta. Nämäkin ovat täysin mielikuvituksen tuotetta. Jokainen koskilla taimenta pyytänyt ymmärtää sen. Jos tätä keskustelua en olisi lukenut, olisin voinut kuvitella, että paikalliset kalastajat ovat nyt käyneet melojia vastaan. Onneksi ainakaan yksikään tipan vertaa Kermaa tunteva ei ole mitään melojia vastaan kirjoitellut.
Terve!
Kirjauduin palstallenne, vaikka en koskimelontaa harrasta. Mitä nyt kumiveneen räyskällä ja sukeltaen tulee koskissa puljattua. "Tapaus Kerman" takia lähdin etsimään melontafoorumeita ja eksyin tänne. Ilmeisesti tämä on aktiivisin koskimelojien palsta?
Mielestäni melojat ja kalamiehet pitäisi saada Kerman tiimoilta pikimmiten, ennen pahempaa tilanteen kärjistymistä, saman pöydän ääreen. Varmasti suurin osa molemmissa leireissä on keskustelutaitoisia tavallisia ihmisiä. Joutava netissä länkyttäminen vain pahentaa asiaa. Molemmat harrasteet häiritsevät hieman toinen toisiaan, mutta ovat takuulla sovitettavissa yhteen. Yhteisillä "pelisäännöillä" homma saataisiin ehkä rullaamaan.
Itse olen joutunut tähän soppaan hieman sivusta mukaan, joka voi olla hyväkin asia. Kermaa olen kyllä kalastellut moneen kertaan, joten paikka on tuttu. En nyt ensimmäiseen viestiin tunge enempää tekstiä, vaikka aiheesta sitä riittäisi sivutolkulla. Voin tuoda keskusteluun kalamiesnäkemystä niin harrastuksen kuin ammattinikin puolesta.
Palaillaan asiaan vaikka salkkareitten jälkeen
-Matti
Kirjauduin palstallenne, vaikka en koskimelontaa harrasta. Mitä nyt kumiveneen räyskällä ja sukeltaen tulee koskissa puljattua. "Tapaus Kerman" takia lähdin etsimään melontafoorumeita ja eksyin tänne. Ilmeisesti tämä on aktiivisin koskimelojien palsta?
Ensinnäkin kalastus.com on kalastuspalstojen ehdoton tunkio, joka kannattaa oikeasti jättää tyystin omaan arvottomuuteensa.AnttiP kirjoitti:Olisiko meidän kaikkien melojien etu jos pidettäisiin hieman malttia eikä provosoiduttaisi noille teksteille?
-Antti
Mielestäni melojat ja kalamiehet pitäisi saada Kerman tiimoilta pikimmiten, ennen pahempaa tilanteen kärjistymistä, saman pöydän ääreen. Varmasti suurin osa molemmissa leireissä on keskustelutaitoisia tavallisia ihmisiä. Joutava netissä länkyttäminen vain pahentaa asiaa. Molemmat harrasteet häiritsevät hieman toinen toisiaan, mutta ovat takuulla sovitettavissa yhteen. Yhteisillä "pelisäännöillä" homma saataisiin ehkä rullaamaan.
Itse olen joutunut tähän soppaan hieman sivusta mukaan, joka voi olla hyväkin asia. Kermaa olen kyllä kalastellut moneen kertaan, joten paikka on tuttu. En nyt ensimmäiseen viestiin tunge enempää tekstiä, vaikka aiheesta sitä riittäisi sivutolkulla. Voin tuoda keskusteluun kalamiesnäkemystä niin harrastuksen kuin ammattinikin puolesta.
Palaillaan asiaan vaikka salkkareitten jälkeen

-Matti
Noille foorumeillehan voisi ihan piruuttaan heittää kommentin siltä pohjalta että molemmat sillat pitäisi purkaa koska ne häiritsevät kalastusta. Jos kerta vääränvärinen takki päällä vastarannalla vie taimenen ruokahalun, niin mitä tekee auto, polkupyöräilijä tai vaikka rekka, joka jyräyttää kosken yli niin että peruskallio tärisee.

Eikös sinne just eilen vai tänään semmonen kommentti heitettykin. Ja itelläkin tuli heti ekana mieleen, että jos se luonnontilaan halutaan se koski niin sillon pitää eka purkaa sillat ennen minkään muun tekemistä.
Ei siin mitään sunnuntaina varmaan lähetään katseleen kermaan meininkiä juuson, jennin ja tarjan kanssa. Pitää ottaa metriset bahkolaiset mukaan et saa ne vaijerit poikki ja ne uistimet pois sieltä sillan alta. Siis näin ne kalamiehet on uhkaillut tekevänsä.
Ei siin mitään sunnuntaina varmaan lähetään katseleen kermaan meininkiä juuson, jennin ja tarjan kanssa. Pitää ottaa metriset bahkolaiset mukaan et saa ne vaijerit poikki ja ne uistimet pois sieltä sillan alta. Siis näin ne kalamiehet on uhkaillut tekevänsä.