Kolme kuoli melontaonnettomuudessa Norjassa
julkaistu tänään klo 18:24, päivitetty tänään klo 18:27
Kolme ukrainalaista melojaa on hukkunut melontaonnettomuudessa Norjassa. Norjan poliisin tietojen mukaan myös neljäs kanootissa ollut henkilö on saattanut kuolla.
Onnettomuus sattui Keski-Norjassa Sjoajoella. Kuolleet olivat melontamatkalla 13 hengen ryhmän mukana.
AP, YLE Uutiset
http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks ... 744263.ece
http://www.dagbladet.no/2010/07/24/nyhe ... /12691616/
Osaako joku kertoa, mistä nuo kuvat ovat? Jostain ylempää kuin Åsengjuvet?
Selvisehän se: Ridderspranget on tuo kuvan siivilä.
Kolme kuoli melontaonnettomuudessa Norjassa
Valvojat: mikktaho, AnttiP, ville
Löytyy pari juttua lisää
http://www.dagbladet.no/2010/07/24/nyhe ... /12695926/
http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks ... 744861.ece
http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks ... FtSECwlV4Q
Norja ei tahdo hyvin taipua allekirjoittaneelta mutta ei myöskään Googlen kääntäjälläkään.. Seuraavia asioita noista lehtijutuista sain poimittua
Kokonaisuudessaan ikävä tapahtuma ja muistuttaa koskien vaaranpaikoista ja siitä että miten vaarallista on eksyä joella.. Tapahtumasta riittää opittavaa meille monelle (lue lisää alta)
---------------------------------------------------------------------
Meilläkin kävi jokseenkin läheltäpiti-tilanne pari viikkoa sitten Valldølan keskipätkällä. Opaskirjaan merkitty take out oli tokalla sillalla kun normaalisti on lopetettu ekalle sillalle (Triple Offermanin jälkeen). Autokuskeina oli henkilöt jotka eivät olleet aiemmin jokea meloneet ja toivat autot kirjan opastamaan paikkaan.
T-Offermanin jälkeen on vaan kevyttä lipsuttelua lopetuspaikalle ja mentiin jokseenkin häröpallossa alaspäin. Autot kuskeineen eivät olleet normaalilla lopetuspaikalla ja näin jatkettiin eteenpäin menoa. Pian porukkamme saikin etsiä akanvirtoja toden teolla kun edessä näytti olevan jonkinlainen putous tai muu hässäkkä.. Hässäkkä olikin sitten seuraavanlainen: 3-4 metrin droppi oikein ikävään altaaseen (pitävän näköinen hontto, under cutia yms.), jos altaaseen ei olisi jäänyt jumiin, edessä oli pari siivilää, mitkä tosin mahdollista kiertää jos käynyt etukäteen kosken katsomassa. Tämän jälkeen koski ahtautuu noin 3 metriä kapeaan kanjoniin jossa yllättäen 3 metriä leveä stoppari pitkällä takaisinvedolla.
Onneksi porukkamme koostui hyvistä melojista (+allekirjoittanut) ja kaikki saivat akanvirrat kiinni (2 meni käytännössä viimeiseen akanvirtaan joka oli Akulta oikeasti hyvä päätös koska akanvirrat olivat varsin kortilla mutta tänne pääsy ei ollut vaikea).
-AnttiP
p.s. En syytä ketään läheltäpititilanteesta (hommahan on melovan porukan vastuulla), vaan haluan tuoda varoittavan esimerkin tietoon sekä sen, että kun lähdetään vitosta paukuttamaan Norjaan, niin ne akanvirrat on yksinkertaisesti saatava kiinni (ja tää pätkä oli oikeasti luokitukseltaan 3+, lopun kataraktit yms. luokkaa 5 ja siitä ylöspäin)
http://www.dagbladet.no/2010/07/24/nyhe ... /12695926/
http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks ... 744861.ece
http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks ... FtSECwlV4Q
Norja ei tahdo hyvin taipua allekirjoittaneelta mutta ei myöskään Googlen kääntäjälläkään.. Seuraavia asioita noista lehtijutuista sain poimittua
- -Turmaporukka oli melonut Riddersprangetin yläpuolella jossa koski on varsin rauhallinen, mutta mutkan jälkeen kun siivilä tulee esiin on jo myöhäistä rantautua
-Lehdessä oli spekuloitu että kartanlukuvirhe tms.
-Vesi oli turmapäivänä yleisesti korkealla Sjoalla (kaupallinen umilauttatoiminta ollut seis suuren virtauman johdosta)
-Vuodesta 1993 lähtien kaikki Sjoalla surmansa saaneet ovat olleet ulkomaalaisia
-Lehdessä spekuloidaan tarvetta merkitä rannalle koskien vaaralliset paikat
-Spekulaatiota myös siitä että pitäisikö kieltää melominen joissain paikoissa <-- tämä oli vähän hankalasti ymmärrettävissä, korjatkoon joku jos toisin.
Kokonaisuudessaan ikävä tapahtuma ja muistuttaa koskien vaaranpaikoista ja siitä että miten vaarallista on eksyä joella.. Tapahtumasta riittää opittavaa meille monelle (lue lisää alta)
---------------------------------------------------------------------
Meilläkin kävi jokseenkin läheltäpiti-tilanne pari viikkoa sitten Valldølan keskipätkällä. Opaskirjaan merkitty take out oli tokalla sillalla kun normaalisti on lopetettu ekalle sillalle (Triple Offermanin jälkeen). Autokuskeina oli henkilöt jotka eivät olleet aiemmin jokea meloneet ja toivat autot kirjan opastamaan paikkaan.
T-Offermanin jälkeen on vaan kevyttä lipsuttelua lopetuspaikalle ja mentiin jokseenkin häröpallossa alaspäin. Autot kuskeineen eivät olleet normaalilla lopetuspaikalla ja näin jatkettiin eteenpäin menoa. Pian porukkamme saikin etsiä akanvirtoja toden teolla kun edessä näytti olevan jonkinlainen putous tai muu hässäkkä.. Hässäkkä olikin sitten seuraavanlainen: 3-4 metrin droppi oikein ikävään altaaseen (pitävän näköinen hontto, under cutia yms.), jos altaaseen ei olisi jäänyt jumiin, edessä oli pari siivilää, mitkä tosin mahdollista kiertää jos käynyt etukäteen kosken katsomassa. Tämän jälkeen koski ahtautuu noin 3 metriä kapeaan kanjoniin jossa yllättäen 3 metriä leveä stoppari pitkällä takaisinvedolla.
Onneksi porukkamme koostui hyvistä melojista (+allekirjoittanut) ja kaikki saivat akanvirrat kiinni (2 meni käytännössä viimeiseen akanvirtaan joka oli Akulta oikeasti hyvä päätös koska akanvirrat olivat varsin kortilla mutta tänne pääsy ei ollut vaikea).
-AnttiP
p.s. En syytä ketään läheltäpititilanteesta (hommahan on melovan porukan vastuulla), vaan haluan tuoda varoittavan esimerkin tietoon sekä sen, että kun lähdetään vitosta paukuttamaan Norjaan, niin ne akanvirrat on yksinkertaisesti saatava kiinni (ja tää pätkä oli oikeasti luokitukseltaan 3+, lopun kataraktit yms. luokkaa 5 ja siitä ylöspäin)
Ja paikanpäältä korjaus... Vesi EI ollut korkealla, joella raftattiin ihan normaalisti. Tuolla pätkällä ei tietenkään ollenkaan eikä koskaan...
Tuo siivilä sijaitsee hieman Ridderin put-in:n yläpuolella.
En lukenut kaikki noita pätkiä mutta yleisesti ottaen melonnan kieltämisestä -- tässä onnettomuuspaikassahan ei yleisesti ottaen melota. Kyltit tms. voisivat auttaa suosituimmilla turisti-pätkillä, esim. Sloveniassa on jo vuosia ollut Socalla kyltit put-in ja take-out paikoista plus varoituskyltit mm. ennen siphon-kanjonia.
Tuo siivilä sijaitsee hieman Ridderin put-in:n yläpuolella.
En lukenut kaikki noita pätkiä mutta yleisesti ottaen melonnan kieltämisestä -- tässä onnettomuuspaikassahan ei yleisesti ottaen melota. Kyltit tms. voisivat auttaa suosituimmilla turisti-pätkillä, esim. Sloveniassa on jo vuosia ollut Socalla kyltit put-in ja take-out paikoista plus varoituskyltit mm. ennen siphon-kanjonia.