Kysymyksiä melan korjauksesta
Valvojat: mikktaho, AnttiP, ville
Kysymyksiä melan korjauksesta
Sain kadonneen melani takaisin, mutta toinen lapa oli vääntynyt &katkesi helposti. Varsi on lämpöliimattu lapaan sisään, joten se ei ilman pylväsporaa sieltä lähde. Vaihtoehdoksi mielestäni jää liimata 2 cm paksu tappi varren sisään. Mitä materiaalia kannattaisi käyttää? Liitoksen päälle muutama kerros lasikuitukangasta &epoksia. Muuta huomioitavaa?
Mä oon joskus irrottanut hajonneen lavan lämmittämällä liitosta / liimaa. En kylläkään tajunnu miten sä poralla saat varren lavan sisältä pois jos lapa on poikki? Olisko kuitenkin niin että lapa on ehjä ja varsi poikki?
Jos näin niin lämmitä sitä lapaa ja nitkuttele varrentynkä pois lavasta, sahaa varsi poikki silleen että jää vain ehjää matskua ja liimaa lapa kii.
Mä käytin tota metodia yhden melan kanssa kunnes siitä tuli liian lyhyt(katkesi varmaan kolme kertaa) ja ostin sitte kunnollisen.
Kannattaa myös harkita melasta kiinni pitämistä jos ui niin tulee halvemmaksi=)
Tai osta niin kallis mela että et raaski päästää irti ennen kuin taju lähtee.
Lämmittämisestä sen verran että hiustenkuivain alkaa sylkemään sulaa muovia n. 15min puhaltelun jälkeen joten kannattaa hankkia joku kuumailmapistooli niin ei tule vaimolta nokkaan...
Jos näin niin lämmitä sitä lapaa ja nitkuttele varrentynkä pois lavasta, sahaa varsi poikki silleen että jää vain ehjää matskua ja liimaa lapa kii.
Mä käytin tota metodia yhden melan kanssa kunnes siitä tuli liian lyhyt(katkesi varmaan kolme kertaa) ja ostin sitte kunnollisen.
Kannattaa myös harkita melasta kiinni pitämistä jos ui niin tulee halvemmaksi=)
Tai osta niin kallis mela että et raaski päästää irti ennen kuin taju lähtee.
Lämmittämisestä sen verran että hiustenkuivain alkaa sylkemään sulaa muovia n. 15min puhaltelun jälkeen joten kannattaa hankkia joku kuumailmapistooli niin ei tule vaimolta nokkaan...
Joo; varsi katkennut lavan juuresta, ei lapa.. Varren tynkä on niin tarkasti poikki, ettei siitä saa otetta. Meinaatko epoxin pehmenevän kuumentamalla? Luulin niiden vain kovettuvan lämmössä... Ehkä sen jämän vois jyystää sieltä..
Jos olisin pitänyt melasta kiinni, olisin ollut pakun kokoisen jään alla onkaloissa. Nyt jäi alle 2 metriä väliä..
Jos olisin pitänyt melasta kiinni, olisin ollut pakun kokoisen jään alla onkaloissa. Nyt jäi alle 2 metriä väliä..
Sanoitko, että varsi on lämpöliimattu lapaan? Silloin lämmittämisen pitäisi sulattaa liiman. Jos lapasi on epoksia tai vastaavaa, niin varo lämmittämästä liikaa, koska se alkaa pehmenemään ja muuttaa muotoaan. Sain erään melani muovilavan irti varresta hyvin kuumailmapuhaltimella, mutta varsi kuumeni liikaa ja menetti muotonsa. Oli joku hiilikuituputki. Pieni lyhentäminen auttoi. Eli varovainen lämmitys ja kärkipihdeillä kiinni tyngästä.